Monday, May 11, 2009

Aku Suka

Beritahu aku jika ada orang atau siapa-siapa saja yang tidak mahu sihat, cergas dan bertenaga. Lain orang lain caranya. Ada yang pilih cara mudah. Ada yang pilih cara lasak. Ada juga yang pilih cara yang aku paling suka iaitu SUKAN. Banyak cara, banyak ragamnya, juga banyak bicaranya. Tetapi tidak semua berjaya. Kenapa?...

Kali ini aku mahu fokuskan sukan sebagai salah satu alat atau instrumen yang berupaya jadikan manusia sihat. Aku mahu fokus sebab AKU SUKA. Mudah bicara, pendek cerita. Cakap pasal sukan aku boleh jadi gila. Barangkali. Cukup teruja. Memang AKU SUKA. Aku amalkan gaya hidup aktif. Sangat. Sebenarnya aku hanya mahu sihat. Sama seperti anda. Jujur aku mahu lontarkan pandangan kali ini kerana melihat orang-orang sekelilingku. Rakan-rakanku paling utama. Sungguh, anda mahu sihat. Malangnya tidak kena cara. Semua mahu mudah. Tak suka. Jauh, mahu aku menidakkan usaha anda, namun aku percaya jika mahu sihat anda perlu usaha. Usaha lebih!!!. Bukan untuk siapa-siapa. Pastinya untuk anda!!!. Bersukanlah. Senamanlah.
"Ya...aku sudah senaman dan bersukan, hari ini aku turun naik tangga ke fakulti dan semalam aku membeli-belah dengan berjalan kaki di Mid Valley. Berpeluh-peluh...sihat", kata anda.

Mana sukannya. Mana senamannya. Aku tak jumpa. Pilihlah satu sukan yang anda suka. Pasti ada. Badminton, futsal, bola jaring atau apa saja. Ajak rakan anda untuk sama-sama memainkannya. Seronok. Tapi harus diingat sebelum mula bermain lakukan regangan badan. Wajib ada. Tak tahu bagaimana hendak bermula?...Tanya pada yang pakar. Rujuk buku atau internet. Aku juga sama seperti kalian. Juga merujuk. Juga bertanya. Kemudian mainkan sukan yang anda gemari sebaiknya. Ingat, sukan itu disiplin. Ada peraturannya. Ada pergerakannya. Ada caranya. Malah ada falsafahnya!!!.

Justeru itu, bermainlah anda dengan sukan yang anda suka sama seperti aku. Sungguh-sungguh. Baru anda dapat rasa perbezaannya. Pilihlah waktu lapang yang anda suka samada pagi, petang mahupun malam. Serulah teman dan keluarga anda agar menyertai anda. Sama-sama. Moga-moga anda semua beroleh keseronokkan serta manfaatnya. Paling penting anda jadi sihat, cergas dan bertenaga seperti yang anda suka.

Ayuh rakan-rakan semua.


1 comment:

  1. Bahasa boleh diperbaiki lagi...
    Ada peningkatan...
    Bagus...

    Ha-ha..

    ReplyDelete