Thursday, May 7, 2009

Yang Pertama

Bagaimana untuk bermula?...Erm...aku teruja, ya teruja...kenapa?...kerana saat ini aku menulis lagi...tak sangka. Aku menulis lagi, namun dalam ruang dan dimensi yang berbeza, sesuai dengan perkembangan dunia dewasa ini.

Sukar benar untukku memulakan bicara pertama ini. Nyata hatiku ingin sekali memiliki blog sendiri, namun aku tangguhkan...acapkali. Aku cuma meragui jika hajat di hati ini adalah satu keperluan atau kehendak diri. Aku bertanya hati ini?...Mahu menulis lagi?...Kenapa kini?

Bila difikirkan, jika ada salah satu sebab mengapa aku ingin menulis mungkin kerana aku ingin sekali kembali menulis. Seperti waktu dulu. Maksudku waktu persekolahanku. Lama. Seingatku kali terakhir aku menulis adalah dalam peperiksaan STPM. Lebih kurang enam tahun sudah. Ya...aku suka dengan subjek Bahasa Melayu. Kurang periksa apa sebabnya, cuma yang pasti ia dekat dengan jiwaku.

Pernah dengar ungkapan Bahasa Jiwa Bangsa?...Bahasa Jiwa Bangsa, ungkapan biasa didengari tetapi sebenarnya ungkapan citra yang membara. Aku suka bahasa kerana ia lambang bangsa. Aku suka bahasa kerana ia lambang jiwa. Aku suka bahasa kerana...anda bagaimana?
Tepuk dada, tanyalah selera...

Terima kasih Mak, Abah, cikgu-cikgu semua. Sebab kalian aku pandai tulis baca dan kenal dunia.
Terima kasih buah hatiku kerna mahu aku kembali menulis...terima kasih atas segala.Terima kasih kawan-kawan kerna beri dorongan agar aku punya harapan...Terima kasih semua kerna sebab kalian aku punya semangat untuk memberitahu dunia bahawa AKU ADA.

5 comments: